tirsdag 19. februar 2013

Så gjør man så når man sår

Hvordan håndterer man Freesia laxa? Det  er ett av mange spørsmål nå som frøboksen har vært innom. De ble sagt å skulle være "latterlig enkle", og at de var vakre, det var Lille Spire meget bestemt på! Jeg hadde litt bange anelser, det er jo en grunn til at enkelte planter selges som knoller - nemlig at det er leeenge å vente på   frøplantene. Men slike bagateller hefter jo ikke for niåringen, så i tillegg til den vakre fresiaen, har vi også nå georgine nana-mix i vann.
Atten potter i såbrett står klare til å ta i mot, men jeg vil jo så så trangt som mulig. Og heller prikle etterhvert, når trommesettet ryddes bort og det store overlysstativet får komme inn i stua. Men laxa-en vil altså helst ha frøene 3 cm fra hverandre, og så flytte hele klumpen over i større beholder etterhvert. Må nok ha minst fem potter til bare de frøene, da...

Så var det blågrønn høstpurre, og banansjalottløk. Litt motstridende råd å finne, så jeg satser på å breiså, for å prikle senere. Har håp om å få laget meg en slags kaldbenk på verandaen så jeg kan flytte ting ut litt før.

Georginene vet jeg heller ikke om jeg kan ha mange frø av i hver potte, men jeg prøver meg fram. De som Vesla har valgt ut, skal få stå en i hver frøpotte, og de jeg selv har rasket med meg fra en frøstand ett sted, får finne seg i en mer befolket potte.

2 kommentarer:

  1. *Skulle tro jeg hadde sådd mye nok av løkfrø til å lære at de er veldig mye enklere å spre jevnt om man ikke bløtlegger først. Vanskelig å se de svarte frøene oppi jorda også. Men til gjengjeld titter allerede en banansjalottspire opp allerede!

    SvarSlett
  2. Mengder av løkspirer, men ingenting å se til georginer eller fresia pr i dag.

    SvarSlett